1-1-1024x576

Verschillende soorten UGC (User Generated Content)

User Generated Content (UGC) is een opkomende marketingstrategie waarbij creators content creëren en delen op basis van hun ervaring met jouw product! De authenticiteit van UGC draagt bij aan brand awareness, engagement en conversies, en biedt ook nog eens een mooie gelegenheid om een interactieve band op te bouwen met je klanten en doelgroep. In dit blog behandelen we welke soorten UGC er zijn en waarom je deze zou kunnen toepassen binnen jouw marketingstrategie Vraag je je af wat UGC is? In onze blog ‘Wat is User Generated Content?’ vind je hier meer informatie over. 

Unboxing video’s

Steeds meer kopers beginnen hun zoektocht op sociale media platformen als TikTok, YouTube en Instagram. Door unboxing video’s te bekijken krijgen zij een eerste indruk van de producten. In deze video’s legt een creator het uitpakken van je product vast, en reageert met zijn of haar eerste indruk. Dit kan worden verwerkt in een snelle montage van 60 seconden voor TikTok of Instagram, of in een uitgebreidere video voor een platform als YouTube. Unboxing video’s hebben dus meerdere voordelen:

 

  • Nieuwsgierigheid: Ken je dat gevoel wanneer je bestelling net is bezorgd en je niet kan wachten om het open te maken? Met unboxing video’s deel je dit gevoel met anderen! Dit zorgt voor een positieve associatie en betrokkenheid met je merk.
  • Authenticiteit: Unboxing video’s worden gezien als een zeer transparante vorm van content (en marketing). Kijkers krijgen geen voorgekauwd script, maar een oprechte reactie te zien op het openen van jouw product. Dit schept vertrouwen!
  • Geen verrassing: Kijkers weten na het zien van een unboxing video wat ze kunnen verwachten als ze hun bestelling ontvangen. Dit heeft vaak als resultaat dat men minder snel geneigd is een product terug te sturen. 

 

Voor een voorbeeld, zie de case van één van onze klanten: Thomas Stofzuigers.

 

Product reviews 

Na een product uit te hebben gepakt en een tijdje te hebben gebruikt, kan een creator een product review maken. De creator vertelt over zijn of haar ervaringen met je product, en deelt alles wat hem of haar is bevallen. Hoewel hoge beoordelingen op een platform als Google van grote waarde zijn voor je reputatie en conversies, zet je met UGC-review er een stapje bovenop! Kijkers krijgen een gezicht bij de review, wat de boodschap kracht en authenticiteit geeft. Ook productreviews zijn er in korte en langere formats. Product reviews zijn informatief en voelen authentiek, maar hebben nog meer voordelen:

 

  • Reviews zijn relevant: Uit onderzoek is gebleken dat ten minste 71% van de consumenten een online review leest/bekijkt voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
  • Sociale bewijskracht: Reviews bieden sociale bewijskracht, wat bijdraagt aan de koopintentie van potentiële consumenten.

 

Vlogs en ervaringen

Een derde vorm van UGC zijn vlogs en ervaringen, waarbij een creator jouw faciliteiten bezoekt, en dit bezoek vastlegt in een filmpje of vlog. Naast langere YouTube-vlogs, zijn ook korte filmpjes tegenwoordig zeer populair op platforms als TikTok en Instagram. Een vlog van een gebruikerservaring werkt in feite als een unboxing video en productreview voor diensten of faciliteiten, met alle voordelen van dien. Daarnaast bieden unieke ervaringen ook nog eens een uitstekende basis voor interessante content, wat extra engagement en bereik op kan leveren! 

Voor een voorbeeld, zie de case van één van onze klanten: COMMIT Health Club.

Auteur

  • Als marketeer heb ik een achtergrond in Social Advertising en in consumenten wetenschappen, gespecialiseerd in Marketing & Consumer Behaviour houd ik van een aanpak waar de consument écht centraal staat.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *